Libris YA nieuws
Opdrachtgever Libris [opdracht tijdens opleiding]
Doel vormgeven van een folder in magazine-stijl
Producten magazine van 12 bladzijden (incl. omslag)
december 2021
Bekijk de afbeeldingen groter door erop te klikken!
Hoe ik het heb gemaakt
De opdracht & mijn concept
Voor het vak Portfolio mochten we zelf een product bedenken dat bij onze specialisatie past. Het doel hiervan is om aan stage-bedrijven (en eventuele opdrachtgevers) te laten zien wat we écht graag maken. Heerlijk! Ik mocht weer wat met drukwerk gaan doen! Ik maakte één keer eerder een magazine, en dat vond ik fantastisch. Deze keer besloot ik het wat commerciëler aan te pakken. Ik koos Libris als fictieve opdrachtgever. In Nederland vallen de meeste boekhandels onder dit bedrijf. Libris regelt o.a. de webshop en reclame-uitingen. Eens in de zoveel tijd krijg je een folder thuis en ook in de boekhandel zelf liggen verschillende folders die je gratis mee mag nemen. Daarin zie ik echter een grote tweedeling; de folder staat vol met boeken voor volwassenen óf het is gericht op kinderen. De YA-boeken missen hierin. Daarom bedacht ik een soort krantje dat gratis mee te nemen is in de boekhandel, speciaal voor jongeren. Het zou een maandelijkse editie worden met het laatste nieuws, leuke interviews, gave acties en de nieuwste boeken. En vooral; voor en door jongeren, zodat het altijd aansluit.
Inhoud bepalen & verzamelen
Al snel besloot ik om mijn folder twaalf pagina's dik te maken. Voor dit soort drukwerk is er immers altijd een aantal nodig dat deelbaar is door 4. De onderwerpen kwamen ook al snel. Hierin hield ik de termen 'jongeren' en 'reclame' in mijn achterhoofd. Mijn folder zou bestaan uit boekentips van jongeren, een chat met een auteur (interview op een moderne en visuele manier), een overzicht met YA-boeken die in het voorjaar verschijnen, een voorproefje van een boek en twee advertenties. Ik maakte een schets van alle pagina's, waarop de indeling te zien is.
Voor de boekentips heb ik mensen op Instagram benaderd. Helaas was er niet genoeg ruimte om iedereen erin te zetten, maar ik ben wel erg dankbaar voor alle hulp! Ook interviewde ik auteur Denise Marinus via Instagram over haar nieuwste boek dat in februari verschijnt. Alle andere teksten schreef ik zelf.
Alles mooi vormgeven
Zodra mijn inhoud duidelijk was, ben ik begonnen met het vormgeven van de folder. Hiervoor maakte ik eerst een moodboard. Daarop heb ik de stijl en de lettertypes bepaald. Ik koos om twee verschillende lettertypes te gebruiken voor de koppen, om het speels te houden. Het dikke lettertype is wat Libris op dit moment gebruikt in hun media-uitingen, zodat het mooi aansluit. Het handgeschreven lettertype is modern en speels en past bij de doelgroep. De leestekst heeft ook een moderne uitstraling, met een ronder, schreefloos lettertype.
Qua kleuren heb ik gekozen om het rood en zwart te gebruiken uit het logo van Libris. Dit heb ik aangevuld met kleuren die bij de verschillende onderwerpen passen, door bijvoorbeeld kleuren te gebruiken van een boekomslag of de huisstijl van het bedrijf van de advertenties. Om het krantje jeugdig en modern te houden, heb ik gebruik gemaakt van veel mockups voor de boeken, en afbeeldingen om tekst te ondersteunen.
Achter de schermen
Bij deze opdracht laat ik jullie wat meer zien over hoe ik te werk ga. Hieronder zie je zo'n voorbeeld. Bij het interview met Denise heb ik eerst de tekst uitgetypt en verdeeld over de pagina's. Zo wist ik hoeveel ruimte ik nodig had. Daarna heb ik er tekstballonnetjes achter gezet. Op deze manier is het interview (wat ik immers ook via een chat heb gehouden) moderner en sluit het beter aan bij de doelgroep die veel tijd online spendeert. Om dit gevoel nog echter te maken, heb ik er als laatst een paar emoji aan toegevoegd. De kleuren van de ballonnen geven duidelijk weer wie wat zegt; blauw voor Denise en goud voor de interviewer. Deze kleuren komen van het omslag van haar nieuwe boek Tot uw dienst. De polaroids vertellen kort het schrijfproces van de auteur.
De voorkant was er ook niet in één keer. Ik gebruikte een mockup (een 3D effect) voor de boeken. Deze zijn allemaal in 2021 verschenen en dus vrij recent. In de folder wordt er voor alledrie nogmaals reclame gemaakt. De mockup was echter niet perfect; de schaduw onderaan was vrij onrealistisch. Het leek net of de boeken boven de tafel zweefden. Dit heb ik aangepast. Ook zette ik nog een pakkende ondertitel op de voorkant, zodat het geheel meer in evenwicht is en de folder nog beter opvalt. Verder zie je de belangrijkste onderwerpen aangegeven, het logo van Libris met de titel van de krant en een opvallende rode cirkel die aangeeft dat het een nieuwe uiting is.
Het resultaat
Om eerlijk te zijn ben ik onwijs blij met het resultaat. Dit is het soort folder dat ik zelf nog mis en zeker maandelijks bij de boekhandel op zou halen. Met als gevolg dat ik dan waarschijnlijk ook sneller een boek zou kopen.
Ondanks dat er door tijdgebrek niet bizar veel pagina's in zitten, vind ik de inhoud erg leuk en compleet. Had je trouwens al gezien dat die twee gratis hoofdstukken van mijn eigen manuscript zijn? Hiervoor heb ik zelfs nog een omslag ontworpen, zodat het er echter uitziet. Ook heb ik stiekem reclame gemaakt voor mijn eigen gemaakte Mijn wereld vol boeken (waarbij ik net doe alsof 'ie ook in winkels verkrijgbaar is) en baseerde ik de advertentie van Blossom Books op de boeken-check app die ik voor een andere schoolopdracht maakte. Het interview met Denise komt tijdens de blogtour van Tot uw dienst ook op mijn boekenblog te staan, dan kun je het makkelijker lezen. Maar voor wie wilt is dit alvast een primeur!