Uit in Utrecht

Opdrachtgever gemeente Utrecht   [opdracht tijdens opleiding]

Doel activiteiten voor jongeren in kaart brengen middels een ePub en deze promoten, zodat meer jongeren naar de stad komen

Producten ePub, 4 posters met werkende QR-code, landingspagina (website) voor QR-code

februari 2020

Bekijk de afbeeldingen groter door erop te klikken!


Hoe ik het heb gemaakt

De opdracht

Deze opdracht was best groot. Ik moest een ePub maken, iets wat ik nog nooit had gedaan, en deze ook invullen. Dat betekent dat ik ook op zoek moest naar allerlei leuke uitjes om die in de ePub te zetten. De ePub kan gedownload worden via een website en vervolgens geopend op smartphone, computer of tablet. Op de tablet is hij het mooist om te bekijken.

Voor de opdracht van school was het vooral belangrijk om het mooi vorm te geven en goed te laten werken. De inhoud is dus ook niet volledig en zou in de praktijk verder ingevuld kunnen worden door de opdrachtgever. 

Het ontwerpen van de ePub

Ik heb gekozen om de ePub in te delen in de vier categorieën 'Sport', 'Theater', 'Musea' en 'Literatuur'. Per categorie zijn er vier pagina's met uitjes om te bekijken. Bij een aantal uitjes is er extra content te vinden naast de naam, plaats, link naar de website en korte beschrijving. Denk bijvoorbeeld aan geluiden, video of een slide show met extra foto's. Zo krijg je een nog beter beeld van het uitje. Op elke pagina vind je een home-button en het logo van Uit in Utrecht. Je kunt ook door de uitjes bladeren door te swipen.

Qua vormgeving heb ik gekozen om het modern te houden. De ePub is gericht op jongeren, en die houden over het algemeen van een strak design. Daarom heb ik geometrische patronen gemaakt en deze in alle producten laten terug komen. Zo is het een mooi geheel. Voor de categorieën in de ePub heb ik de patronen een andere kleur gegeven, zodat het visueel snel duidelijk is naar welke categorie je kijkt. Ik heb gebruik gemaakt van één lettertype. Dit zorgt ook voor de eenheid tussen de onderdelen. Natuurlijk heb ik wel gevarieerd in grootte, dikte en kleur. Het lettertype is goed leesbaar en heeft een moderne uitstraling; iets wat beide belangrijk is voor dit ontwerp.

Posters en een landingspagina

Vier posters moesten worden vormgegeven. Deze zouden ter promotie in de stad Utrecht worden opgehangen. Ze zouden in A1 formaat komen, waardoor het belangrijk was om scherpe afbeeldingen te gebruiken. Omdat de afbeeldingen die ik wilde gebruiken hier niet aan voldeden, heb ik ze omgezet in vector, zo werden ze enorm scherp. Hierdoor werden ze een beetje schilderachtig, maar dit kan geen kwaad omdat je de posters vaak van een grotere afstand bekijkt. 

Als laatste maakte ik de landingspagina. Hier kom je terecht als je de QR-code scant, en je kunt er ook de ePub downloaden. Er staat een korte tekst om de bezoeker enthousiast te maken om op de knop te klikken. Ook op deze webpagina komt het geometrische patroon terug, vind je hetzelfde lettertype en kleuren als bij de rest van de producten. Zoals je ziet passen alle onderdelen nu goed bij elkaar.