Stagecampagne Blossom Books

Opdrachtgever Grafisch Lyceum Utrecht   [opdracht tijdens opleiding]

Doel vormgeven van magazine en video over mijn stageperiode bij Blossom Books

Producten magazine van 28 bladzijden (incl. omslag), video van 5 minuten

augustus 2022 - april 2023

Het hele magazine op je gemakje lezen? Download de PDF-versie! ⤵

Bekijk de afbeeldingen groter door erop te klikken!


Hoe ik het heb gemaakt

Stagelopen bij Blossom Books

Mijn laatste jaar op mijn opleiding stond (naast het examen natuurlijk) volledig in het teken van mijn stage. Acht maanden lang, van eind augustus tot midden april, ging ik fulltime aan de slag bij mijn stagebedrijf. Ik vond het heerlijk! In februari 2022 had ik direct een mail gestuurd naar mijn favoriete uitgeverij, en werd er aangenomen. Voor een boekenwurm als ik was het een droom die uitkwam; leren en ontwerpen in een omgeving vol boeken!

Tijdens mijn stage bij Blossom Books heb ik van alles mogen doen. Van het ontwerpen van drukwerk tot het beheren van de Instagram en van het schrijven van blogs en nieuwsbrieven tot het zelf mogen maken van een boekomslag. Van school kreeg ik de opdracht om mijn stageperiode vast te leggen in een 'campagne', oftewel; een magazine en video. In deze items laat ik je zien wat Blossom Books is voor bedrijf en wat ik er heb gedaan en geleerd!

Het magazine

In de opdracht van school stonden een aantal onderwerpen die niet mochten ontbreken in het magazine. Zo moest ik laten zien wat het bedrijf doet, wat mijn taken waren, hoe de communicatie loopt en wat ik heb geleerd. Natuurlijk moesten er ook de standaard dingen in, zoals een voorwoord en een colofon met copyrights. Alles moest worden vormgegeven passend bij het bedrijf.

De doelgroep van Blossom Books zijn jongeren van 15 tot en met 20 jaar. Daar paste ik mijn manier van schrijven en mijn vormgeving op aan. Dit schetste ik eerst even voor mezelf. Mijn plan was om in drie 'rubrieken' te gaan werken met elk een vaste vormgeving en onderwerp, zodat ik alles speels kon afwisselen terwijl het herkenbaar bleef. De drie onderwerpen werden;
- achter de schermen, waarin ik vertel over het bedrijf
- mijn taken, waarin ik laat zien wat ik heb gemaakt en geleerd
- leuke extra's, waarin ik overige, leuke dingen plaatste, zoals een interview

Schets van het magazine, blauw is tekst, paars zijn afbeeldingen

Per onderwerp maakte ik een lijstje met wat ik wilde laten zien. Op deze manier verzamelde ik al mijn beeldmateriaal en schreef ik daar mijn teksten bij. Tijdens het ontwerpen maakte ik veel gebruik van de huisstijlkleuren en lettertypes die vaak terugkomen bij Blossom Books. Bij de verplichte onderdelen probeerde ik een knipoog te geven naar het boeken-thema. Ik schreef bijvoorbeeld mijn eindreflectie als een review, zoals ik dat ook bij boeken doe.

De video

In de video moest ik een sfeerimpressie geven van het bedrijf, laten zien wat ik er deed en een collega interviewen. De video moest circa vijf minuten duren en aansluiten bij het magazine qua look en feel. Ik besloot om de video op te stellen als 'een dag in mijn leven als stagiair', een concept dat Blossom Books eerder in een verkorte variant heeft toegepast op hun TikTok account met andere werknemers. Op deze manier sluit het aan bij het bedrijf. Het interview heb ik deels verwerkt als voice over, zodat ik ondertussen meer van het bedrijf kon laten zien. Ik heb de stijl van mijn magazine laten terugkomen in een aantal shots waarin de achtergrond bestaat uit omgedraaide boeken, zoals het omslag van mijn magazine.

Toen ik mijn idee had bedacht, maakte ik als eerste een shotlist. Op deze manier wist ik wat ik wilde filmen en in welke volgorde ik het ging gebruiken in de video. Dit deel nam het meeste tijd in beslag. Vervolgens zocht ik uit welke beelden ik ging gebruiken en zette ik alles achter elkaar. Ik verkorte filmpjes, versnelde hier en daar wat en bewerkte het geluid. Als laatste nam ik mijn voice over op. Dat was erg handig, omdat ik nu precies wist hoelang het beeld duurde en hoelang ik dus iets kon vertellen.

Terugblikken

Ik ben erg blij met het resultaat van mijn stagecampagne. Ik vind het magazine erg gaaf geworden en ook de video valt me niet tegen, hoewel ik persoonlijk meer heb met het ontwerpen van drukwerk. Ik denk dat het goed aansluit bij de doelgroep van Blossom Books en tegelijk goed laat zien wat ik tijdens mijn stage heb gedaan. Het maken duurde iets langer dan ik had ingeschat, maar ik wilde dan ook echt een mooi resultaat neerzetten waar ik trots op kon zijn.

Bij Blossom Books heb ik het erg naar mijn zin gehad. Ik weet nu zeker dat ik het liefst aan de slag wil binnen de boekenwereld. Ik ben veel over mezelf en mijn werkproces te weten gekomen en heb veel geleerd over het aanleveren van drukwerk. Ik heb me er heel welkom gevoeld en ik vind het jammer dat het voorbij is!