Mijn wereld vol boeken 2022

Opdrachtgever privé project

Doel bedenken en vormgeven van een invulboek en hier media-uitingen bij maken om het te promoten

Producten drukklaar bestand van de inhoud en omslag van het boek, promotiemateriaal, een Instagram campagne, gratis printables en mini-editie voor een samenwerking

augustus 2021 - februari 2022

Dit project bestaat uit meerdere omvangrijke onderdelen. Per product vertel ik meer over wat ik heb gemaakt en waarom. 

Bekijk de afbeeldingen groter door erop te klikken!


Het invulboek

Het idee & een onderzoek

Mijn wereld vol boeken maakte ik voor het eerst in 2020. Ik ontwierp het voor mezelf omdat ik zo'n soort invulboek nergens vinden kon, en verkocht het aan nog 64 geïnteresseerden. Zij waren erg enthousiast en vroegen mij in januari al of ik ook voor 2022 opnieuw een reading journal zou maken. In maart lanceerde ik daarom twee enquêtes. Eén voor de kopers van het eerste boek en één algemene. Zo kon ik erachter komen wat mijn doelgroep fijn vond bij boek één en wat ze verwachtten bij een nieuwe editie. Deze gegevens nam ik vervolgens mee in mijn keuzes voor de inhoud en vormgeving. 

De inhoud en vormgeving

Als eerste moest ik de inhoud bepalen. Ik nam mijn eerste editie van Mijn wereld vol boeken voor me en ging kritisch langs elke pagina. Wat kon er beter uit? Wat mocht blijven maar moest worden aangepast? Wat miste er nog? Mijn doel was om het boek dunner te maken, zodat het door de brievenbus zou passen. Dit is uiteindelijk gelukt door de review pagina's in te korten. Meer over alle veranderingen en aanpassingen vergeleken met de eerste editie lees je in deze blogpost. Het boek bestaat uit 17 verschillende soorten pagina's, met in totaal 152 bladzijden.

Voor de vormgeving koos ik drie kleuren in groen en blauw tinten. Ze geven duidelijk aan wat voor type pagina je voor je hebt. Blauw voor de jaarlijstjes, groen voor de reviews, turquoise voor de invullijstjes. De verfvlekken, het handwriting lettertype voor de koppen en de handgemaakte tekeningen en symbolen zorgen voor een creatieve uitstraling. Het lettertype voor de leestekst is modern en goed leesbaar. Zo sluit het perfect aan bij mijn doelgroep; boekenliefhebbers van ca. 15 t/m 30 jaar.

Afwerking & verdere plannen

Leuk zo'n digitaal ontwerp, maar er moesten ook nog een aantal keuzes gemaakt worden voor het gedrukte boek. Ik heb gekozen voor 160 grams papier voor het binnenwerk. Dat is lekker dik, waardoor de inkt van je pen niet doordrukt tijdens het invullen. Het omslag is van stevig karton met een matte afwerking. Het boek wordt bijeen gehouden door een ringband, waardoor je het helemaal plat kunt leggen om het in te vullen. Veel handiger dan opbollend papier zoals bij een paperback of hardcover. De ringen hebben een zwarte laag, dat mooi contrasteert met het omslag.

Het boek is klaar, maar het project nog niet. Hierna komt de volgende fase; marketing en verkoop. Mijn doel was om de marketing dit keer nog een tandje professioneler aan te pakken, met als resultaat een hele hoop blije boekenwurmen. In de maand oktober konden mensen het boek bestellen in pre-order en met de winst daarvan heb ik een kleine voorraad kunnen bekostigen voor iedereen die daarna bestelt. In totaal zijn er meer dan 240 boeken verkocht. Dit is inclusief 65 pre-orders, een extra voorraad van 50 exemplaren en een flinke stapel boeken die met een snijfout van de drukker kwamen en die tegen een lagere prijs zijn verkocht.


Achter de schermen

Neem een kijkje achter de schermen! Hierin vertel ik wat meer over mijn ontwerpproces en laat ik zien welke keuzes ik heb gemaakt.

Moodboards

Om te bepalen welke stijl, kleuren en lettertypes ik zou gaan gebruiken, maakte ik verschillende moodboards. Ik begon met een paarse. Deze heeft een meer volwassen uitstraling door de donkere kleuren en het dikke lettertype met schreef voor de koppen. Leuk, maar niet wat ik wilde uitstralen. Toen kwam versie twee, met groentinten en een net wat ander lettertype voor de koppen. Hier was ik best tevreden over; rustig, creatief en stoer. Toch 'klikte' het niet in mijn hoofd; het was het niet helemaal. Daarom begon ik een beetje opnieuw met het derde moodboard. Hier koos ik een handwriting lettertype en gebruikte ik de golfrandjes uit de eerste Mijn wereld vol boeken. Ook de leestekst paste ik aan. Ik koos voor een wat ronder lettertype, waar ik bij de twee hiervoor hetzelfde had aangehouden als bij het eerste invulboek. Ook de kleuren waren creatiever en speelser. Maar toen bedacht ik; hoe pas ik dat geel mooi toe terwijl het ook leesbaar moet blijven? Het contrast vond ik te laag en dus ontstond moodboard nummer vier. Dit werd de definitieve. In plaats van geel koos ik voor een donkergroene tint, geïnspireerd op moodboard 2. Ook veranderde ik de paginaranden, omdat ik het niet leuk vond opnieuw hetzelfde te gebruiken. Pas toen ik het omslag ontwierp koos ik de definitieve titel; Mijn wereld vol boeken, net als bij boek 1. Hoewel daar vooraf veel andere titels voor zijn geweest.

moodboard 1

moodboard 2

moodboard 3

moodboard 4

Review pagina's

Ik ben een tijd lang behoorlijk tevreden geweest met moodboard 2, vandaar dat ik de eerste pagina's ook met deze stijl ontwierp. Ik startte met de review pagina's, omdat hiervan het meeste in het boek zitten. De indeling werd alvast bepaald en is later niet zo heel veel veranderd. Zodra ik voor moodboard 4 koos, paste ik deze pagina aan. Ik paste het nieuwe kleurenpallet en lettertype toe. De tekst heeft hier dezelfde kleur als de pagina-randen en de schijngedrukte tekst is lichter groen. Dit vond ik vrij flets overkomen en dus koos ik een donkerder kleur groen voor de tekst en lijnen en gebruikte ik het groen van de pagina-randen voor de schuine tekst. Ook voegde ik daarbij een extra optie toe, naar aanleiding van een tip van een van mijn test-lezers. Dit is de definitieve versie geworden.


Het promotiemateriaal

Boekenlegger

Bij elk mooi boek hoort natuurlijk een bijpassende boekenlegger. Voor mijn invulboek is dat niet anders. Voor de voorzijde van de boekenlegger heb ik gebruik gemaakt van de tekening met boekenplanken die ook terug te vinden is in het invulboek. Ik heb ook hier de drie hoofdkleuren terug laten komen, net als de verfspatten. Zo sluit het mooi op elkaar aan. Op de achterzijde vind je twee quotes van mijn test-lezers met de naam van hun Instagram account erbij. Daaronder staat de cover van het boek, verwerkt in een tekening van een ringband. Daarna vind je een kort tekstje van mij met eronder de naam van mijn site zodat mensen me terug kunnen vinden.

Pen

Om mensen te overtuigen een boek in pre-order te bestellen, werkt een exclusief cadeautje geven altijd erg goed. Normaal wachten mensen niet graag lang op hun bestelling, maar met zo'n presentje is het wachten het al sneller waard. Voor Mijn wereld vol boeken koos ik om een pen bij alle pre-orders te doen. Zo is het echt een compleet pakket; een invulboek met boekenlegger om bij te houden waar je bent en een pen om het in te vullen. Op de pen staat de titel van het boek en ik koos voor het groene kleuraccent dat aansluit bij het kleurenpallet.

Sticker

Om het helemaal af te maken; een sticker voor op de envelop! Deze zorgt voor extra enthousiasme bij het ontvangen én staat superleuk in unboxing video's.


Instagram campagne

De keuze voor Instagram

Om Mijn wereld vol boeken onder de aandacht te brengen, heb ik een Instagram account aangemaakt. Deze staat volledig in het teken van het invulboek en alle inhoud is ook in dezelfde stijl vormgegeven. Op deze pagina zijn allerlei leuke voorproefjes te zien, handige weetjes te lezen, quotes te zien van bekende boekenbloggers en natuurlijk vind je er alle info die je nodig hebt voor je bestelling. Je bent er als eerste op de hoogte van updates, bijvoorbeeld van vertraagde levering omdat er een kleine snijfout was bij de hele lading boeken (ik noem maar wat...). Door mijn pijlen op Instagram te richten, spreek ik een grote groep mensen aan. Er zijn honderden accounts van mensen die in het teken staan van boeken en liefde voor lezen. Die mensen delen hun enthousiasme weer met hun volgers, waardoor er algauw veel mensen van mijn product af weten. Daarnaast ben ik zelf al jaren actief in deze online-community, dus ik kan met mijn eigen account ook nog een hoop mensen aanspreken.

Onderdelen

Het eerste wat je opvalt aan het account, zijn natuurlijk alle posts. Tot nu toe zijn dat er 19, maar het is een doorlopend project, wat betekent dat er nog een hoop zullen volgen. Het grootste deel bestaat uit afbeeldingen die gemaakt zijn in Photoshop, maar er is ook een foto van mij te vinden voor de persoonlijke touch, en een unboxing video van de proefdruk.
Daarnaast heb ik een profielafbeelding gemaakt, die ook klein goed herkenbaar is. Verder heb ik een hoop stories in dezelfde stijl, waarvan de belangrijkste zijn opgeslagen bij de hoogtepunten, die elk een duidelijke cover hebben. Alles past bij elkaar door de aansluitende stijl, waardoor het voor de volgers snel opvalt tussen alle afbeeldingen op hun feed.


Gratis printables

Extra review pagina's

Uit mijn enquête bleek al snel dat de hoeveelheid boeken die in een jaar wordt gelezen enorm uit elkaar loopt. Waar de een wel drie jaar toe kan met 70 review-pagina's, is het voor de ander juist veel te weinig voor één jaar. Ik heb uiteindelijk het gemiddelde genomen uit de enquête, 70 dus, maar bedacht meteen een handige oplossing voor iedereen die daarmee te kort heeft. Voorin Mijn wereld vol boeken staat een link en een wachtwoord waarmee je gratis en voor niks extra bladzijden kunt downloaden. Er staat een uitleg bij, en een omslag, zodat je er makkelijk zelf een boekje van kunt maken. Zo heeft niemand te kort!

Alfabet Challenge, Reading Tracker en Films & Series

Deze printables zijn voor iedereen beschikbaar, want je kunt ze vinden op mijn site! Allereerst maakte ik de Alfabet Challenge. In de vorige editie zat deze challenge er standaard in. In de enquête bleek dat 'ie niet zo populair was, dus had ik 'm eruit gelaten. Maar op Instagram werd al snel duidelijk dat het toch werd gemist. En dus heb ik gratis printpagina's gemaakt, die precies op de lege notitie-pagina's passen. Die werd zo goed ontvangen, dat ik besloot nog twee printables te ontwerpen. Uit een poll op het Instagram-account werd er op de Reading Tracker en Films & Series het meest gestemd. Zelf maken of meer lezen? Klik hier!


Exclusieve mini-editie voor So Many Pages

Een toffe samenwerking

Mijn marketingplan voor Instagram was af, maar ik wilde kijken of ik nog een stapje breder kon denken. Ik deed wat onderzoek en kwam zo bij So Many Pages terecht. Zij verkopen boekenboxen met Nederlandstalige YA-boeken. De boxen zijn maandelijks te bestellen, ook via een abonnement, en de inhoud is altijd een verrassing. Dit doet het erg goed in unboxing video's op sociale media en daardoor zijn dit soort boxen enorm populair. Naast het boek zitten er altijd leuke goodies in de box. Op de website las ik dat ze openstaan voor samenwerkingen. Ik besloot dus een mail te sturen en ze waren meteen enthousiast! De normale editie was helaas te prijzig om als goodie in de box te doen, maar we kwamen als snel tot een oplossing; ik zou een mini-editie maken, exclusief voor So Many Pages. 

Het maken van de mini-editie

De mini zou niet veel meer dan 50 pagina's hebben. Keuzes maken was dus aan de orde. In overleg besloot ik om het boekje vooral te vullen met review-pagina's. Daar zitten er veertig van in. Daarnaast vind je een enkele 'Dit ben ik' en 'Ik daag mezelf uit' pagina, leesjaar in pixels, jaar statistieken, een boekenkast pagina en een lege inhoudsopgave waar je de titels van je reviews op kunt schrijven. De kwaliteit van het papier hielden we verder hetzelfde en ook dit boekje kreeg een zwarte ringband. Om het voor iedereen duidelijk te houden, koos ik om de titel aan te passen. Zo ontstaat er geen verwarring tussen de twee versies.

De reacties

Meer dan 200 mensen bestelden de boekenbox van januari - de editie waar het boekje in zat. De reacties waren lovend! Ook kreeg ik een aantal bestellingen voor de reguliere editie. En toen ze op het kantoor twintig overgebleven boekjes vonden en los in de webshop zetten, waren ze binnen drie uur uitverkocht. Al met al een geslaagde samenwerking!