Mees Bruggen fotografie

Opdrachtgever Mees Bruggen   [opdracht tijdens opleiding]

Doel vormgeven van een passend logo

Producten logo toegepast op verschillende presentatie modellen

maart 2020

Bekijk de afbeeldingen groter door erop te klikken!


Hoe ik het heb gemaakt

Het belang van een goed logo

Een logo is hét beeld waar mensen je bedrijf aan herkennen. Hij maakt onderdeel uit van je huisstijl; je ziet hem overal terug. Op je visitekaartje, je website, je sociale media, je bedrijfskleding, en ga zo maar door. Enorm belangrijk dus dat je een goed en professioneel logo hebt. Op school heb ik geleerd zo'n logo te maken naar aanleiding van deze opdracht.

Het ontwerpproces

Mees Bruggen is portretfotograaf voor grote bedrijven, zoals de FNV en ziekenhuizen. Het logo moest hierbij passen. Ik heb ervoor gekozen om een poppetje te maken, met als hoofd een cameralens. De lens laat zien dat het om een fotograaf gaat, het poppetje geeft het portret-gedeelte weer. Ik heb geprobeerd dit beeld zo gestileerd mogelijk weer te geven. Het poppetje bestaat daardoor uit slechts één gebogen lijn, en een cirkel. De lens is een cirkel met een reflectie erin.

Ik heb gekozen om te werken met twee kleuren blauw die goed bij elkaar passen. Blauw straalt professionaliteit en vertrouwen uit, iets wat je graag ziet bij een fotograaf. De twee blauwe kleuren zijn zowel voor print als scherm geschikt, dat is belangrijk om de eenheid tussen drukwerk en de website/socials van een bedrijf te behouden.

Presentatiemodellen

Om het logo goed te kunnen presenteren, moesten we presentatiemodellen maken. Hierin laat ik zien hoe het logo ingezet zou kunnen worden. Het eerste presentatiemodel laat het logo vier keer onder elkaar zien. Zo zie je dat het logo ook duidelijk is in zwart-wit en ook goed staat op een donkere achtergrond. Ook op een drukke, fotografische achtergrond, zie je het logo nog steeds goed. Op een website kan het logo goed boven aan staan. Dit laat ik zien in een ander presentatiemodel, waarvoor ik een nep-website ontwierp voor meerdere schermen. Als laatste was het visitekaartje aan de beurt. Op de voorkant zette ik het logo in het wit op een donkere achtergrond die dezelfde kleur heeft als donkere blauw in het logo. Op de achterkant kwam de informatie, met daarboven het tekst-gedeelte van het logo. Het icoon zette ik er uitvergroot naast, om te laten zien dat je nog veel meer met dit logo kan doen.