Boek2Musch
Opdrachtgever Jacqueline Musch, Boek2Musch
Doel vormgeven van een logo en huisstijl
Producten logo, toegepast op huisstijl uitingen zoals een profielfoto, banners en templates
februari 2023
Bekijk de afbeeldingen groter door erop te klikken!
Hoe ik het heb gemaakt
Een mailtje van Jacqueline
Eind januari kreeg ik een leuk mailtje in mijn inbox. Jacqueline had mijn invulboek Mijn wereld vol boeken gekocht en mijn website bekeken. Ze vroeg zich af of ik voor haar social media een nieuwe huisstijl kon ontwerpen. Natuurlijk, super leuk!
Jacqueline deelt op Boek2Musch haar liefde voor lezen. Dit doet ze op meerdere platformen; Instagram, TikTok, Twitter, in een Facebook groep en op haar blog boek2musch.nl. Hiervoor had ze zelf een aantal uitingen gemaakt, maar ze was hier niet helemaal tevreden over. Het was wat korrelig en niet overal een geheel.
Daarom vroeg ze of ik uitingen voor haar kon ontwerpen. Het was belangrijk dat de naam erbij stond, er moest iets met boeken in zitten, en het musje en de 2 moesten erin terugkomen. Daar kon ik zeker wat mee! Ik bood aan een logo te maken, en als ze het leuk vond, ook uitingen die ze direct kon gebruiken. Dat zag ze wel zitten, en dus ging ik aan de slag.
Het logo ontwerpen
Al snel kreeg ik het idee om een boekenstapel als basis voor het logo te gebruiken. Nu heb ik best wat creatief inzicht, maar om ze uit de losse pols in juiste verhoudingen te tekenen, is best een uitdaging. Daarom maakte ik eerst een foto van een stapeltje boeken uit mijn kast. Ik legde de boeken wat speels op elkaar. Vervolgens kon ik de foto digitaal overtrekken.
Ik zag in de oude uitingen dat Jacqueline veel blauw had gebruikt. Ik besloot dit ook toe te passen. Elk boek kreeg een eigen kleurschakering, zodat je goed het verschil ziet. Ook het musje trok ik over, zodat die bij de stijl van de boeken paste. Ik koos een lettertype uit dat ik bij het beeldmerk vond passen. Het heeft een beetje de uitstraling van oude typemachineletters, wat ik een leuke knipoog vond naar het boekenplatform.
Het logo is strak en daardoor goed herkenbaar. Ik maakte voor Jacqueline twee logo voorstellen, waarbij ik meerdere opties kon laten zien. In de voorstellen liet ik zien hoe het logo toegepast kon worden in kleur, als profielfoto, en als lijnen-versie op een donkere en lichte achtergrond. Zo kon Jacqueline kiezen hoe hoog de boekenstapel werd, of ze het logo met of zonder omlijningen wilde, of ze het musje met of zonder gedetailleerde pootjes leuker vond en waar ze de 2 het beste vond staan. Ze was meteen fan van het eerste logo voorstel, waaraan ik niets meer hoefde te veranderen.
Toen het logo af was, ben ik verder gegaan met de uitingen. Ik maakte banners voor de website, Twitter en Facebook. Daarnaast maakte ik de definitieve profielfoto, het 'oehoe' plaatje dat Jacqueline graag gebruikt en verschillende templates die ze kan vullen met tekst en afbeeldingen voor op Instagram en TikTok.
Oplevering
In een zip-mapje leverde ik alle items op aan Jacqueline. Bij het logo zorgde ik ervoor dat ze meerdere versies had, zodat ze het zowel online als voor drukwerk kan gebruiken. Ook stuurde ik een pdf'je mee met info en tips, zodat ze zelf het lettertype en kleurenpalet kan toepassen in posts. Natuurlijk mag ze me altijd vragen hoe iets werkt als ze er even niet uitkomt.
Ik vond het super leuk om een opdracht te mogen doen voor een mede boekenliefhebber! Het was tof om te ontdekken dat het mailcontact soepel verliep. Dat is iets wat ik niet heb kunnen oefenen met de fictieve opdrachtgevers op mijn opleiding. Nóg leuker is om te zien hoe blij Jacqueline ermee is en ze meteen heeft toegepast op haar kanalen. Bedankt voor de leuke samenwerking en het vertrouwen dat je me gaf om je huisstijl te mogen ontwerpen!