Blossom Books Z-card

Opdrachtgever Blossom Books   [opdracht tijdens opleiding]

Doel vormgeven van een Z-card als promotiemateriaal voor op een evenement

Producten Z-card

juni 2020

Blossom Books is één van mijn favoriete uitgeverijen. Toen bekend werd dat we voor deze schoolopdracht zelf een bedrijf mochten kiezen, koos ik dus gelijk voor hen! Ik zou het heel tof vinden als ik ooit echt media voor ze mag vormgeven, maar tot die tijd houd ik het even bij dit schoolproject. 


Bekijk de afbeeldingen groter door erop te klikken!


Hoe ik het heb gemaakt

Dit is een Z-card

Voor deze opdracht moesten we voor ons zelfgekozen bedrijf een Z-card maken. Een Z-card is een soort opgevouwen folder ter grootte van een bankpasje met twee covertjes van stevig papier erop (op de foto's van mijn prototype is dit helaas niet erg goed te zien). Dit soort promotiemateriaal wordt vaak gratis weggegeven op evenementen. Doordat ze klein en compact zijn, worden ze sneller meegenomen. Vaak wordt er later pas echt naar gekeken, bijvoorbeeld als je weer thuis bent.

De voorzijde van mijn Z-card werd een infographic (mooi vormgegeven informatie), de achterzijde een poster.

Het ontwerp van de infographic

Bij de infographic waren er verplichte onderdelen opgesteld die erin terug moesten komen. Dit waren; een kort stukje algemene info over het bedrijf, een tijdlijn, social media kanalen, diagram/grafiek met verschillende producten, winkels waar de producten te koop zijn en een weetje. Via verschillende kanalen heb ik alle info kunnen vinden. Zo heb ik alle verschillende genres boeken op de site van Blossom Books geteld, om hier mijn diagram mee te vullen. Deze verschillende genres heb ik terug laten komen in het rijtje boeken bovenaan de pagina. Ook vond ik op de website alle verschillende verkoopkanalen. De logo's hiervan plaatste ik in een winkelkar, zodat het duidelijk is dat het over shoppen gaat. Het weetje komt uit een live video op Instagram. De algemene info komt van verschillende pagina's op de website, de slogan uit de bio van Instagram.

De poster-zijde en de covertjes

Voor de poster heb ik me laten inspireren door de eerste pagina in de catalogi die Blossom Books drie keer in het jaar maakt met hun nieuwe aanbod. Hier worden foto's van boekenliefhebbers op Instagram gebruikt om te laten zien hoe geliefd de boeken zijn. Dit vond ik een mooi idee, en heb ik doorgetrokken in mijn poster. Ik heb gezocht naar diverse foto's met zoveel mogelijk verschillende boeken. Het logo zette ik groot in het midden, met daarboven een slogan.

Het thema van de poster hield ik aan voor de covertjes. Ook hier gebruikte ik foto's van boekenliefhebbers op de voorzijde met daarop groot het logo. Op de achterzijde plaatste ik een foto van een stapeltje van een aantal populaire boeken, met daarbij een wervende tekst en een QR-code (dit was een eis van school, de code werkt echt en brengt je naar deze pagina).

De kleuren die ik heb gebruikt komen van de website. Het lettertype van de koppen word door Blossom Books in verschillende media-uitingen gebruikt. Zo is het een mooi geheel met de bestaande media.