Bar & BBQ

Opdrachtgever dhr. Rubens, eigenaar van BAR&BBQ, een pop-up restaurant   [opdracht tijdens opleiding]

Doel bedenken en vormgeven campagne

Producten logo, menukaart, billboard en advertentie

oktober 2019

Bekijk de afbeeldingen groter door erop te klikken!


Hoe ik het heb gemaakt

De opdracht, het concept en het logo

Dit was het allereerste project dat we voor school moesten maken. Bar & BBQ is een fictief pop-up restaurant, dat plaats gaat vinden in een oude container. De bedoeling was om een campagne in elkaar te zetten, zodat mensen te weten kunnen komen dat het restaurant binnenkort opent. Zo krijgt het pop-up restaurant zoveel mogelijk bezoekers in de korte periode dat ze geopend zijn.

Nadat ik een moodboard had gemaakt waarin mijn idee duidelijk werd, begon ik aan het logo. Ik heb bij barbecue restaurants wel eens gezien dat er tonnen werden gebruikt om vlees boven te garen. Het leek mij leuk om dit in het logo te verwerken. Ik heb gekozen voor een robuust lettertype die ik een ronding heb gegeven waardoor het lijkt alsof hij mee gaat in de ronding van de ton.

De campagne-onderdelen

De opdrachtgever wilde dat het voorblad van de menukaart met de hand getekend werd. Dit geeft een relaxte uitstraling. Ik heb ervoor gekozen om het zwart-wit te houden, zodat het een rustig beeld blijft. Ik heb het logo zo goed mogelijk nagetekend, en zette in de ton een aantal grote bladeren. Dit geeft duidelijk weer wat voor soort sfeer in het restaurant heerst.

Het ontwerp voor het billboard en de advertentie heb ik in dezelfde stijl gehouden qua kleuren en lettertypes, zodat het een mooi geheel is. Zo is het voor potentiële klanten duidelijk dat het bij één restaurant hoort, waardoor ze het sneller kunnen terugvinden. Ik heb het lettertype uit het logo laten terug komen in de quote en naam van het restaurant. Voor de rest van de tekst heb ik een ander lettertype gebruikt wat iets minder sterk opvalt, maar wat iets beter leesbaar is. Om duidelijk te maken hoe het restaurant er ongeveer uit komt te zien, maakt ik een digitale visual. Deze is in 3D, zodat het beeld nog duidelijker wordt.

Ik heb ontzettend veel geleerd van dit allereerste project, maar eerlijk gezegd zou ik nu verschillende dingen anders doen.


Moodboard en twee schetsen waarop de eindproducten zijn gebaseerd.

Schetsen die het niet geworden zijn.


Dynamic identity

november 2019

Zodra dit project af was, zijn we er bij het vak Kunst nog mee doorgegaan. Het was de bedoeling om nog een aantal extra uitingen te maken om het bedrijf meer identiteit te geven. Dit heb ik gedaan door een serie van drie posters en drie T-shirts voor de medewerkers te ontwerpen. Ze sluiten qua stijl aan bij de eerdere uitingen doordat ik gebruik heb gemaakt van hetzelfde kleurenpalet en lettertypes. Ook het logo heb ik creatief ingezet als beeldelement. Ze zijn wat moderner qua uitstraling dan de eerdere uitingen. Dit sluit mooi aan bij de doelgroep en laat mijn voortgang goed zien; deze uitingen ontwierp ik een maand later.

T-shirts

Voorkant shirt gastheer

Achterkant shirt gastheer

Voorkant shirt serveerster

Achterkant shirt serveerster

Voorkant shirt kok

Achterkant shirt kok

Posters