Achtertuin Helden

Opdrachtgever Albert Heijn   [opdracht tijdens opleiding]

Doel bedenken en vormgeven crossmediale spaaractie

Producten spaarplaatjes, map, TV-commercial, radio-commercial en concept game

juni 2022

Pagina's verzamelalbum

Spaarplaatjes

TV-commercial

Logo

Achtergrond

Game play concept

Beluister hieronder de radio-commercial!

Bekijk de afbeeldingen groter door erop te klikken!


Hoe ik het heb gemaakt

Het bedenken van een spaaractie

De laatste opdracht van mijn tweede leerjaar op het Grafisch Lyceum was weer een hele leuke! In groepsverband gingen we aan de slag met het bedenken én maken van een crossmediale spaaractie. We mochten zelf het bedrijf en thema kiezen.

Ik ging aan de slag met mijn vriendin Emma. Zij deed naast deze opdracht nog een ander project. Verderop lees je onze rolverdeling.

Onderzoek

Emma en ik wilden een actie bedenken voor de Albert Heijn. We vinden hun spaaracties altijd tof en wilden hierop voortborduren.

Als thema kozen we de natuur, en dan specifiek de achtertuin. Het doel is om tijdens het spelen te ontdekken en leren. De actie richt zich op kinderen. Het idee is om een game te maken die je gratis kunt spelen. Bij je boodschappen ontvang je spaarplaatjes, die je in de game kunt gebruiken voor extra personages of seizoenskrachten om het spel te winnen. De kaartjes kun je bewaren in een map.

Dit concept testten we onder mijn volgers op Instagram. In twee rondes feedback én met tips van mensen in onze omgeving kwamen we tot het definitieve plan. Zo kregen we de handige tip om de personages, die we wilden baseren op bekende insecten/diertjes, inclusief en divers te maken.

Tussentijdse presentatie over het testen van ons concept

Het maken van de map en de kaartjes

Voor onze spaaractie wilden we een aantal onderdelen uitwerken. De kaartjes, het verzamelalbum en het concept voor de game. Daarnaast moesten er volgens de opdracht van school twee commercials bij, één voor TV en één voor de radio. Emma en ik keken vooral wat we nog graag wilden leren van dit project. Zo kwamen we tot onze rolverdeling. Emma wilde graag oefenen met digitaal tekenen en character design. Ook wilde ze de game maken. Ik wilde graag oefenen in het programma Illustrator en mijn skills van het nabewerken van video's opkrikken.

Emma maakte de personages. Ze zorgde ervoor dat het herkenbaar was dat de menselijke figuurtjes verschillende beestjes voorstellen. Ook letten we erop dat ze inclusief waren. Zo hebben we een goed evenwicht tussen meisjes en jongens (en Sam de slak is genderneutraal), hebben we diverse tinten huidskleuren en Bibi de bij heeft een beenprothese.

Met de personages maakte ik vervolgens de kaartjes. Voor de illustratie van de achtergrond en de andere elementen, gebruikte ik Illustrator. Elk seizoen kreeg van mij een herkenbare kleur. De 'standaard' kleur werd donkerblauw, alsof het nacht was. Ik heb veel geleerd van het intensief gebruiken van dit programma. Ook leerde ik nieuwe opties, bijvoorbeeld voor het 3D-effect van het logo. Ik heb verschillende versies uitgeprobeerd, maar de blauwe met de dikke rand paste het beste.

Voor de tabbladen van de map mixte ik weetjes over de natuur met tips voor de game, spelletjes en leuke ideeën. Ik vind het maken van invulboeken en daarop lijkende producten onwijs leuk, dus dit paste perfect!

De map hebben we echt gemaakt. We kochten transparante insteekhoezen voor polaroids bij de Hema waarin de kaartjes pasten. Je kunt dit zien in de TV commercial!

Stappen van het logo

Filmen, inspreken en nabewerken; commercials maken!

We bekeken de commercials van de Albert Heijn om tot een script te komen. We bedachten dat het goed zou werken om kinderen aan te spreken in een herkenbare situatie. Daarom lieten we hoofdpersoon Tommy zich vervelen en zijn moeder thuiskomen met het verzamelalbum. De clou was dat Tommy's moeder zich vervolgens ergerde dat Tommy niet wilde stoppen met spelen.

We hebben de commercial gefilmd bij Emma thuis. Aangezien we geen acteurs tot onze beschikking hadden, hebben we het zelf gespeeld. Ik was Tommy en Emma speelde de moeder. Eén scène die we hadden gefilmd bleek tijdens het nabewerken onbruikbaar, doordat die niet scherp was gesteld. Gelukkig was de commercial ook duidelijk zonder. Ik heb de filmpjes aan elkaar geëdit, met een voice-over en een kleine animatie aan het einde.

Als laatste maakte ik de radio-commercial. Eerst schreef ik mijn script en daarna nam ik het op. Ik mocht gebruikmaken van mijn broertjes microfoon, daardoor klinkt het geluid een stuk beter! Ik plakte de stukjes audio aan elkaar en liet de slogan van Albert Heijn horen.

Inspreken commercial

Het resultaat

Dit was zo'n tof project! Ik vond het onwijs gaaf om een langere tijd uitgebreid met de opdracht bezig te mogen zijn. Alle verschillende items die ik heb gemaakt vond ik ook heel leuk. De combinatie tussen dingen die ik graag doe, zoals het maken van de tabbladen, en dingen die ik wat minder vaak doe, zoals het nabewerken van de commercials, werkten heel goed samen. Ik was tijdens het hele project gemotiveerd en wilde heel graag een mooi product neerzetten.

De samenwerking met Emma vond ik ook erg fijn. Onze communicatie was duidelijk en gezellig, we wisten precies wat we aan elkaar hadden. Onze docent was onder de indruk. We hadden alles veel gedetailleerder uitgewerkt dan verwacht. Zelf vond ik het jammer dat we geen tijd meer hadden om elk personage een seizoens-outfit te geven en verschillende krachten te bedenken. Emma had minder tijd voor dit project, waardoor de game er niet meer is gekomen. Dat is jammer, maar ik denk dat het concept toch goed duidelijk is geworden. Ik ben heel blij met het resultaat!