NikkieTutorials × H&M Pride collectie

Opdrachtgever H&M en NikkieTutorials   [opdracht tijdens opleiding]

Doel bedenken en ontwerpen van producten, vormgeven prototype webshop en twee campagne uitingen

Producten prototype webshop (werking en inhoud zichtbaar in een video en Adobe XD bestand), zes posters en Instagram carrousel

juni 2021

↙ Bekijk hier de webshop!

Bekijk de afbeeldingen groter door erop te klikken!


Hoe ik het heb gemaakt

De opdracht & mijn concept

De opdracht van school luidde; kies een merk en een bekend persoon, doe alsof de twee een samenwerking hebben, ontwerp hierbij een product, bouw er een webshop omheen en promoot het met een campagne. Klonk erg leuk, maar ik wist niet zo gauw wat nou een leuke combinatie was. Ik werd aan het denken gezet door alle posts in Pride-thema die ik langs zag komen op sociale media. In juni wordt wereldwijd Pride gevierd en ik raakte hierdoor geïnspireerd. Zo kwam ik op NikkieTutorials uit. Zij is internationaal bekend als make-up artist en heeft online miljoenen volgers. Oh ja, en ze is transgender. Sinds haar coming out zet ze zich in voor LHBTQ+ rechten. Vervolgens koos ik het kledingbedrijf H&M. Zij willen met hun kleding diversiteit omarmen, hadden al eens eerder een Pride-collectie en steunen ook meerder Pride-festivals wereldwijd. En ze hebben een internationale markt, wat goed aansluit bij Nikkie en haar volgers.

Ontwerpen van de producten

Goed, het idee was er. Nu de uitwerking nog. Ik ben begonnen met het ontwerpen van de kleding. Ik koos ervoor om hoodies en T-shirts te ontwerpen. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van de verschillende vlaggen binnen de LHBTQ+ gemeenschap. Elke seksualiteit en genderidentiteit heeft namelijk z'n eigen kenmerkende kleuren. Voor de opdracht koos ik de tien meest bekende vlaggen. Door deze kleurcombinaties aan te houden, is de collectie niet te overdreven geworden. Zo kunnen de items het hele jaar door gedragen worden, zonder dat het enorm opvalt dat het Pride-gerelateerd is. Ook zijn de items nu voor mensen buiten de gemeenschap leuk om te dragen en tegelijkertijd het goede doel te steunen. Voor de T-shirts koos ik om teksten te gebruiken. Dit zijn teksten die bij Nikkie passen, maar ook telkens matchen bij de seksualiteit/genderidentiteit waarvoor ze gemaakt zijn. De poeder en vegen die de designs afmaken, zijn op Nikkie's make-up gebaseerd. Bij poeder kun je bijvoorbeeld denken aan oogschaduw, en bij de vegen aan lippenstift.

Het design van de webshop

Nadat ik me had uitgeleefd op de items, moest er een webshop design komen. Deze maakte ik in Adobe XD. Ik werkte de zeven belangrijkste pagina's uit. Een webdesigner die de site zou gaan maken en coderen, heeft hier precies genoeg houvast aan. Ik maakte eerst een duidelijk kleurenpallet. Die paste ik vervolgens overal toe, zodat het een mooi geheel werd. Via de menubalk kun je op twee manier shoppen; op item (dus hoodie of T-shirt) of op identiteit. Ik heb expres geen mannen of vrouwen afdeling gemaakt, aangezien alle items uniseks zijn. Zo voelt iedereen zich thuis bij de kleding. Op de Home-pagina vind je verder een stukje tekst die (zogenaamd) door Nikkie is geschreven. Hierin wordt de samenwerking tussen haar en H&M duidelijk, en wordt er bovendien een winactie aangekondigd ter promotie van de nieuwe webshop. De rest van de webshop, die je in de video hierboven kunt bekijken, spreekt denk ik voor zich.

De webshop-pagina's in Adobe XD.

De campagne: posters en Instagram carrousel

Leuk zo'n webshop, maar hoe komen mensen erachter dat 'ie bestaat? Nou, middels een campagne natuurlijk! Hiervoor moest ik zelf twee passende uitingen bedenken. Ik heb gekozen voor een posterreeks. Deze ontwerpen kunnen op vele plaatsen worden ingezet. Denk aan bushaltes, in stations, langs de weg en in de H&M winkels. Doordat de reeks uit zes bij elkaar aansluitende ontwerpen bestaat, vallen ze telkens opnieuw op. Zo spreken ze een grote doelgroep aan. De posters bestaan allemaal uit dezelfde elementen. De quote 'Be proud' is groot in beeld en past zowel bij Pride als bij Nikkie. Zij staat ook groot op de poster, omdat het haar collectie is. Aangezien ik het moest doen met foto's van internet, is het niet helemaal geworden zoals ik zou willen. Mooier is het als Nikkie op de posters staat met kleding uit de collectie aan, maar dat ging voor nu niet. Uiteraard vind je ook nog meer info, zoals de link naar de webshop en de naam en makers van de collectie. Op de achtergrond heb ik gebruik gemaakt van zes verschillende vlaggen, die ik heb vormgegeven met dezelfde vegen make-up als op een aantal van de T-shirts.

Ook maakte ik een Instagram carrousel. Dit is een type post voor dit social media platform, waarop Nikkie 14,9 miljoen volgers heeft. Op Instagram is er een optie om meerdere foto's achter elkaar (als een mini-galerij) in één post te delen. Als deze afbeeldingen mooi op elkaar aansluiten, kun je spreken van een Instagram carrousel. In de carrousel die ik ontworpen heb, wordt er dieper ingegaan op de winactie die ook op de Home-pagina van de webshop wordt benoemd. De uitleg van de winactie is in het Engels, omdat Nikkie haar account in deze taal runt, en geschreven alsof ze dit zelf heeft gedaan. Ook hier maak ik gebruik van kleine vlaggetjes van make-up vegen, en van het kleurenpallet en typografie die in de webshop en posters terugkomen. Door deze winactie zullen er meer mensen de webshop bezoeken en er een aankoop doen.


Vind jij de opdrukken van de shirts ook zo leuk?

Download dan de map hiernaast! Daarin vind je alle ontwerpen terug die ik maakte voor deze schoolopdracht. Zo kun je het zelf op een shirt (trui, tas, top, etc.) laten drukken.

Liever een ontwerp op maat? Bijvoorbeeld met een andere tekst, andere kleuren (denk aan een vlag die ik nu niet heb gebruikt) of het combineren van twee ontwerpen? Stuur mij dan een mailtje! Tegen een kleine vergoeding maak ik het perfecte ontwerp voor jou.

Opdrukken Shirts
Gecomprimeerd bestand – 9,2 MB 52 downloads