De vergeten vloek

Opdrachtgever Britt Zwijnenberg

Doel vormgeven binnenwerk en omslag boek, promotie maken, verkopen

Producten drukklare pdf van het binnenwerk en omslag, Instagram posts

mei 2024

- juli 2024

Bekijk de afbeeldingen groter door erop te klikken!


Hoe ik het heb gemaakt

Een enthousiaste vriendin

Er is niets leukers dan vrienden hebben die net zo gek zijn op boeken als jijzelf. Nóg leuker wordt het als ze zich in het wereldje begeven, zoals mijn vriendin én auteur Britt Zwijnenberg. Zij schreef al meerdere YA fantasy en historische boeken en novelles. Toen ze een hervertelling van Belle en het Beest wilde uitbrengen maar haar uitgever deze enkel als e-book wilde publiceren, ontstond al snel het idee om een fysieke uitgave samen op te pakken.

De samenwerking

Britt en ik stroomden over van de ideeën, die we telkens met elkaar bespraken. Zo kwamen we uiteindelijk tot de keuze voor een hardcover boek met leeslint en dubbelzijdig stofomslag - da's zo'n papiertje dat om je boek gevouwen zit. Het zou een mega luxe uitstraling krijgen en alleen als pre-order te bestellen zijn. Natuurlijk werd het pakketje afgemaakt met goodies.

Al snel ging ik aan de slag. Eerst ontwierp ik een alternatief omslag voor op het stofomslag. Aan de andere zijde kwam de e-book cover, die ik uitbreidde met een rug en achterkant. Daarna maakte ik naar aanleiding van een illustratie van Miyu Rei het ontwerp voor op de hardcover. Ook verzorgde ik het binnenwerk, dat in kleur werd gedrukt met mooie hoofdstukopeningen en een pijl en boog die afschiet zodra je door het boek bladert. Daarnaast maakte ik voor het eerst een kaart voor op het achterste schutblad.

We vonden dat het boek écht af zou zijn met een mooie illustratie op het eerste schutblad. Hiervoor plaatsten we een oproepje op Instagram, waarna we Quinty Huisman kozen om deze voor ons te maken. Ze heeft fantastisch werk geleverd en ik vond het leerzaam om in deze samenwerking de opdrachtgevende rol aan te nemen.

Promotie en verkoop

Toen het boek helemaal naar wens was, begon ik met het maken van de goodies die bij het boek zouden komen. We kozen voor een artprint van de illustratie van Quinty, een artprint van de illustratie van Miyu, een sticker van het kasteel uit de kaart, een boekenlegger en een speldje.

Zodra dit klaar was, maakte ik de online promotie. Ik stuurde een nieuwsbrief uit naar de contacten van Britt haar uitgever en ontwierp diverse posts voor op Instagram. Het boek kwam in mijn webshop, waar mensen het konden bestellen. Na drie weken sloot de verkoop en werden de boeken gedrukt en verzonden.

 

Het was een ontzettend leerzaam en gezellig project. Ik heb van alles gedaan wat ik nog niet eerder deed, zoals het maken van een binnenwerk van een boek en het illustreren van een landkaart. Ik ben mega trots op het eindresultaat en vind het super gaaf dat we er tientallen lezers blij mee konden maken!